Hopp til innholdet

Psykologien bak forbruk og hvordan butikker utnytter den

    Forbruk og hvordan vi mennesker bruker penger er noe det forskes mye på. Kanskje ikke så rart med tanke på hvor viktig dette er for bedrifter og økonomien generelt.

    Den som forstår psykologien bak hvordan vi bruker penger kan skaffe seg gode fordeler. Og vi «oppfordres» på mange og finurlige måter til å bruke mer.



    Pris og oppfatning

    En av de mest kjente feltene er hvordan vi oppfatter produkter med høy pris til å være av bedre kvalitet.

    Dette er en gråsone.
    – Noen produkter koster rett og slett mer fordi firmaet bak bruker mye penger på innovasjon, forskning, materialer og komponenter.


    Ta for eksempel en Lamborghini kontra en Dacia.
    Alle forstår at en det ene alternativet er dyrere, rett og slett pga mer kostnader tilknyttet forskning og dyrere materialer.

     

    Men hva når du ikke kan se forskjellen?

    I en studie undersøkte man bl.a hvordan forsøkspersoner vurderte virkningen av placebo smertestillende tabletter av forskjellig prisnivå.
    Deltakerne ble vist at den ene pillen de tok kostet 20,- pr stk. Mens den andre kostet under 1 krone pr stk (Paracet koster forresten ca 1.75,- pr stk).

    Studien viste videre at 85% opplevde signifikant smertestillende effekt av den dyre pillen mot 62% av den billige.

    I en annen undersøkelse viste det seg at personer vil fysisk oppleve en vin som bedre, om den har en høyere prislapp.

    Å tenke over dette vil gjøre deg til en mer bevisst forbruker.
    Det er ikke noe galt i å velge dyre produkter – men velg produkter utifra et helhetsinntrykk.

    Jeg foretrekker f.eks Firstprice makrell i tomat selv om den er billig, og ser billig ut. Og det er 4 grunner til det.

     

     


    Farger – og forbruk

    Farger brukes aktivt i alt fra markedsføring, til emballasje, til «kjøp nå» knappen i nettbutikken.

    Psykologien bak farger – og hva de betyr for oss er ganske interessant. Jeg skal ikke gå dyptgående inn i dette feltet, der finnes det bedre ressurser.

    Men det er en grunn bak hvorfor salgsplakater er røde.
    Og hvorfor «jacobs utvalgte» har et så annerledes design kontra firstprice.

     

    Stor forskjell i fargevalg

     

    Sort er for eksempel tilknyttet opplevelsen av noe som eksklusivt og sofistikert. Kombiner dette med friske farger som gult eller grønt i dypere nivåer så har man en design-vinnerkombo.
    Sort finner man for eksempel ofte i sminkehyllene, – gjerne kombinert med en dyp gull-farge eller burgunder.

    First-price derimot er med vilje emballert for å fremstå billig. – mye hvitt og lite bruk av farger. Fargene som brukes er ofte lysere i tonen – lyse grønn, lyse turkis etc.

    Igjen – husk på at selv om noe fremstår som eksklusivt, så betyr ikke det at produktet nødvendigvis er verdt prisen.

     


    Musikk – og påvirkning

    Noen butikker er mer bevisste på dette enn andre. Jeg har opplevd å gå ut av en butikk fordi bakgrunnsmusikken var enten for høy eller for «masete».

    Kunder bruker faktisk mer penger om man har en behagelig bakgrunnsmusikk med et roligere tempo. Er det rolig og stemningsfull musikk i bakgrunnen. Senker man automatisk sitt eget tempo og bruker lengre tid (og mer penger) i butikken.

    Men hvorfor i alle dager vil da noen butikker velge å spille høy tempo musikk med mye volum?

    Det er også et bevisst valg butikkene tar.
    De fokuserer på en annen målgruppe. Yngre personer har mer toleranse for denne musikkstilen og butikken vil henvende seg til – og fylle butikken med sin målgruppe.
    Dette vil igjen tiltrekke flere personer i målgruppen.

    Studier har også vist at høy tempo musikk øker graden av impulskjøp.

    Hvordan kontrollere impulskjøpene dine!

     

    Belysning – og hvordan det påvirker

    Som elektriker selv vet jeg hvor bevisste butikkene begynner å bli på dette.
    Kjeder tar ofte i bruk eksterne lysplanleggere til denne jobben. Og det er stor forskjell på hvordan ulike butikker vil bruke belysning for å få deg til å handle mer.

    Din typiske matbutikk vil ofte fokusere på god og klar allmenn belysning, med sporadisk bruk av spotter for å fremheve grønnsaker og inngangsparti. Her er du ofte allerede kjent – du trenger å lettest mulig se forskjellige produkter på kortest mulig tid.

    – Klesbutikker derimot fokuserer mer på dekorativ belysning som lysekroner, pendellamper, led-striper og spotbelysning.
    Alt for å fremheve sin egen merkevare, og for å sette stemningen i butikken. Målet til dem er å roe ned tempoet ditt, og få deg til å bruke mest mulig tid (og penger) i butikken.

    Okida er en norsk låneagent som sammenligner refinansiering for deg som har bolig.
    Eksempelrente: Eff rente 5,34% ved lån på 2 mill. o/25 år, kostnad kr. 1.582.298, totalt kr. 3.582.298 /Okida.no